Se zájmem jsem si přečetl nedělní názor bývalé zaměstnankyně BusLine, a.s. paní Kočové a rád bych na některé jí prezentované informace zareagoval.
Předně se podivuji nad tím, že autorka textu pozitivně hodnotí krok Libereckého kraje, který si zřizuje svůj vlastní dopravní podnik. My máme v návrhu obdobnou cestu, jen s tím rozdílem, že nechceme být stoprocentním vlastníkem, ale v našich možnostech nám postačí 20% majetkový podíl ve společné firmě. Uniká mi tedy, proč autorka textu na jednu stranu velebí snahu Libereckého kraje a případný obdobný krok České Lípy vykresluje jako peklo na zemi? Hlavní idea je totiž stejná.
Pokud se tedy bavíme o případném společném podniku města Česká Lípa a BusLine, a.s., kde by město mělo 20 % majetkový podíl a BusLine, a.s. 80%, tak i přes tento podíl se do připravené společenské smlouvy městu podařilo prosadit, že rozhodovací pravomoci budou 50:50. To znamená, že bez souhlasu města se nerozhodne nic. Společnost bude mít dva jednatele, kteří musí jednat vždy ve shodě, jeden bude zástupce města, druhý bude z BusLine, a.s.. V pětičlenné dozorčí radě, bude mít město čtyři zástupce. Není tedy pravda, že město nebude o ničem rozhodovat a nic kontrolovat.
Co se týče zisku, tak my věříme, že společnost zisk bude vytvářet, ale zatímco doposud jsme ze zisku z MHD neměli nic, nově bychom mohli mít 20%. Navíc musím upozornit, že opět zde bude muset panovat shoda mezi městem a BusLinem, a.s. v tom, co s případným ziskem uděláme, zda bude vyplacený celý nebo jen jeho část či se zisk nebude vyplácet vůbec a investujeme ho např. do nákupu nových autobusů atd.
Ptám se, v čem je postup Libereckého kraje tak jiný a lepší a náš tak špatný, jak se autorka pokouší čtenářům podsunout? Rozdíl je v tom, že my nepřenášíme veškerá rizika výhradně na bedra města a nehodláme vynaložit více jak 100 milionů na pořízení vlastní dopravní společnosti, když obdobného můžeme dosáhnout např. tím, že do společného podniku vložíme nemovitosti areálu, který dopravce v současnosti využívá.
Autorka ve svém rozboru poukazuje na to, že ČSAD Liberec má dopravní výkon 26,80 Kč, zatímco BusLine 34,77 Kč a v podstatě doporučuje, že by měl jezdit za cenu ČSAD Liberec. Není to ale třeba také o tom, že dopravní výkon ČSAD Liberec je podhodnocený a právě proto je podnik před krachem, který musí řešit Liberecký kraj? Ten si totiž kupuje za veřejné peníze i dluhy a bude muset mnoha miliony sanovat neutěšený stav ČSAD Liberec a cena tak ve výsledku nebude 26,80 Kč, ale podstatně vyšší. A to by „odbornice“ na dopravu v našem kraji měla vědět. Divné, že tato fakta zamlčuje…
Ještě se chci zmínit o výběrovém řízení. Je to varianta, která leží na stole a uvidíme, pro co se zastupitelé nakonec rozhodnou. Všichni však víme, jak dopadlo výběrové řízení u Libereckého kraje, který dopravce nebyl schopen vůbec vysoutěžit. Osobně bych se rád této zkušenosti vyhnul, nechceme město dostat do nějakého provizoria, které by v konečném důsledku bylo pro nás finančně velmi drahé.
Navíc výběrové řízení postrádá následně jakoukoli flexibilitu. S vysoutěženými podmínkami v podstatě na 8 až 10 let nepohnete. Všichni víme, jak například technologie jdou rychle kupředu a co se stane, až se město za pět let rozhodne, že chce používat třeba autobusy na elektřinu? Nic, nebude prostě možné to změnit. To je třeba velký rozdíl oproti variantě společného podniku, kde bude možné měnit velikosti a typy vozů, jejich pohony a vybavení nebo flexibilně přizpůsobit jízdní řády aktuálním potřebám. Jasně, promítne se to do ceny dopravního výkonu, ale prostě tu možnost reagovat a měnit tady máme a je jen na městu, zda ji využije.
Paní Kočová v tom svém víkendovém blábolení používá zjevné nepravdy, když tvrdí, že středisko BusLine, a.s. Česká Lípa je tři roky po sobě ve ztrátě. Takže v roce 2014 byl zisk 934 000 Kč, 2015 zisk 2 315 000 Kč, rok 2016 ztráta 685 000 Kč. Čili za poslední tři roky zisk 2 564 000 Kč.
Je věcí paní Kočové, jak si své problémy se svým bývalým zaměstnavatelem řeší, nicméně bych byl rád, aby do svých problémů netahala MHD v České Lípě, kterou zřejmě ani nejezdí. Kdyby ano, věděla by, že MHD v našem městě vyhovuje naprosté většině cestujících a nezaznamenali jsme žádné vážné výhrady. Proto chceme pouze optimalizovat nevyužívané spoje a dál dopřát obyvatelům našeho města komfortní dopravu. Nic jiného nás nezajímá.
Toto jsem považoval za nutné sdělit, věřím, že podobné informace měla i paní Kočová, ale zřejmě jí přišly irelevantní, anebo se nehodily...
Juraj Raninec, místostarosta České Lípy