Jaký znak by měl do budoucna reprezentovat město Česká Lípa? Srdce s listem, tlačítko play nebo zjednodušený městský znak? Na mimořádné tiskové konferenci v pondělí 3. února poprvé členové vedení města představili tři varianty nového loga veřejnosti.
Rozhodnout o změně mohou obyvatelé města v rámci veřejné ankety, která odstartovala v pátek 31. ledna a skončí 28. února 2014. Zastupitelé by pak měli o novém logu rozhodovat na svém zasedání 19. března.
Kdo stojí za nápadem a realizací?
„S myšlenkou vytvoření nového loga a zároveň jednotného vizuálního stylu města přišli zhruba před dvěma roky členové Komise pro komunikaci s veřejností. Chtěli vytvořit něco, co Česká Lípa doposud nemá – jednoduchou a snadno rozpoznatelnou značku, která by sjednotila veškerou vnitřní i vnější komunikaci města. Prostřednictvím jednotného vizuálního stylu vytvořit iluzi toho, že město a veškeré jeho příspěvkové organizace a další subjekty vystupují jednotně, jako jeden muž. Chtěli městu dát značku, za kterou by se postavilo co největší množství lidí. Která by jim pomohla zhmotnit město v jejich představách, tím si k němu vytvořit vztah a nevnímat město jako něco abstraktního, co se jejich života vůbec netýká,“ uvedla starostka České Lípy Hana Moudrá.
Ta zároveň doplnila, že vedením celého projektu byli pověřeni právě členové Komise pro komunikaci s veřejností. „Měli za úkol zjistit, kolik by takový projekt město stál, co všechno by obnášel a vymyslet variantu, která by konkrétně pro naše město byla co nejpřijatelnější. V momentě, kdy jsme již měli zpracované tři varianty loga, okamžitě jsme je prezentovali zastupitelům, kteří budou o výběru nového loga rozhodovat. Jejich rozhodnutím bylo uspořádat veřejnou anketu ohledně tří předložených návrhů,“ podotkla Hana Moudrá.
K čemu logo slouží?
Cílem projektu nového loga České Lípy je pomoci městu v propagaci v rámci České Lípy i mimo ni a sjednotit veškerou vnitřní komunikaci města. Především by však mělo nové logo pomoci místním obyvatelům najít vztah k městu, ve kterém žijí, pracují, baví se a vychovávají své děti. Mělo by to být něco, co by mohli místní lidé přijmout za své. Tedy logo, na které když by se někdo zeptal, mohli by prostě odpovědět: „To je moje město.“ Logo by také mělo vrátit váhu městskému heraldickému znaku, který je svým nadužíváním znehodnocován.
Jak vybrat ideální variantu?
Rozhodnout o novém logu budou moci lidé prostřednictvím veřejné ankety. Seznámit se se třemi variantami loga budou moci na webu www.mncl.cz a www.i-noviny.cz, v magazínu Lípa, v únorových Městských novinách, na plakátech, letácích a na velkých bannerech, které budou stát v nejrůznějších veřejných institucích. Hlasovat budou lidé moci na webu www.mncl.cz a www.i-noviny.cz nebo prostřednictvím hlasovacích lístků. Dva anketní lístky najdou lidé v únorových Městských novinách, další anketní lístky budou k dispozici v Městském informačním centru na nám. T. G. Masaryka. Tam se také budou všechny anketní lístky odevzdávat (otevírací doba Po-Pá 8:30 -16:00).
Po skončení veřejné ankety se spočítají všechny hlasy, výsledky hlasování budou mít zastupitelé města k dispozici na svém březnovém zasedání. Na něm by také měli o dalším osudu loga města Česká Lípa rozhodnout. Na zpracování grafického manuálu má město ve svém rozpočtu na rok 2014 připravených 100 tisíc korun.
Jak vypadal proces vytváření návrhů?
„Poté, co jsme jako Komise byli pověřeni vedením města zpracováním celého projektu, udělali jsme rozsáhlý průzkum na téma tvorby nového loga. Zaměřili jsme se na způsob výběru zpracovatele a také na cenu, kterou musí obvykle organizace či města za nové logo zaplatit. V mnoha případech se jednalo o sumu dalece převyšující jeden milion korun, organizace pak autory loga vybíraly velmi často napřímo bez výběrového řízení. V další fázi jsme si k naší práci přizvali odborného konzultanta, pana Tomáše Červenku. Ten je vynikajícím grafickým designérem, marketingovým odborníkem, navíc má k městu jako takovému velmi dobrý vztah. Ten provedl rozsáhlý průzkum na téma nového loga přímo v České Lípě, zpracoval také manuál, jak by se při tvorbě nového vizuálního stylu mělo postupovat. Za průzkum město panu Červenkovi zaplatilo 15 tisíc korun, za vytvoření tří variant nového loga města pak 55 tisíc korun. Veškerou naši práci na projektu jsme nyní pozastavili. Čekáme na rozhodnutí zastupitelstva,“ upřesnil předseda Komise pro komunikaci s veřejností Tomáš Hudec.
Autory nového loga města jsou Tomáš Červenka a Radka Rábová, copywriter Michal Babka je pak spoluautorem obsahové koncepce vizuálního stylu.
Co mají jednotlivé znaky představovat?
Varianta se znakem play je velmi moderní a dynamická, nese s v duchu hesla Lípa žije!. Představuje město jako aktivní místo, kde se stále něco děje.
Varianta se zjednodušeným znakem města se nese v duchu hesla Lípa je historie i budoucnost!. Prezentuje Českou Lípu jako město s bohatou a významnou historií, které se však nezastavilo a snaží se stále rozvíjet.
Varianta s listem pak prezentuje heslo „S Lípou v srdci!“ Tento návrh je založený na touze lidí patřit k nějaké komunitě. Pracuje s postojem, že každý si své město nese v srdci a je rád, když jednoduchým znakem může dát najevo, že patří zrovna do České Lípy, nebo že Lípa je, či byla jeho domovem.
Slova autora návrhů
„Pro spolupráci na projektu nového loga města jsem byl osloven členy Komise pro komunikaci s veřejností. Mým úkolem bylo pomoci členům zorientovat se v poměrně složité problematice a nastínit jim další postup. Zpracoval jsem průzkum, ze kterého vzešly základy, od kterých by se měl koncept nového vizuálního stylu města odvíjet. Poznatky z tohoto průzkumu, konzultace s komisí pro komunikaci i moje osobní vazby k městu pak byly inspirací pro zpracování tří možných variant nového loga města. Zohlednili jsme v co největší možné míře historii města, současný vývoj, obyvatele i aktivity, které se ve městě dějí. Za svou práci jsem společně s kolegy obdržel honorář. Nyní musíme počkat na rozhodnutí zastupitelstva, protože jedině to má právo rozhodnout, zda se tento projekt dotáhne do konce – tedy do fáze vytvoření grafického manuálu. Jestli ho budu zpracovávat celý já se svými kolegy nebo někdo jiný, záleží zcela na rozhodnutí městských radních,“ podotkl Tomáš Červenka.
Hlasujte
Více informací o logách a jejich využití se dočetete zde, hlasovat můžete zde.