Víte, co má Česká Lípa ve svém heraldickém znaku? Hradby. A víte, co mají ve svém heraldickém znaku Nový Bor, Doksy, Zákupy? Také hradby. Možná, kdybyste dali tyto znaky, přesněji řečeno erby všechny vedle sebe, jen málokdo by poznal, který z nich patří právě České Lípě. Přitom by město, ve kterém žije 37 tisíc lidí, měl podle znaku poznat snad každý.
Proč město potřebuje nové logo?
Jednoduše proto, že žádné nemá. Když se chce město v současnosti nějakým způsobem prezentovat navenek, tedy dát najevo, že něco patří jemu nebo k němu, použije svůj historický znak. Erb, který patří k tomu nejvzácnějšímu, co město má, se tak často objevuje i tam, kde ztrácí svou důstojnost a výsadní postavení, což tuto grafickou zkratku degraduje. Znak, který je dokladem bohaté historie města, by se měl objevovat pouze na těch nejvíce reprezentativních místech a věcech.
Všude jinde by mělo být logo. Jinými slovy grafická značka, malý obrázek s prostým textem firmy, města či organizace, které patří. Logo musí být naprosto jedinečné a nezaměnitelné s čímkoli, co kdy kdo člověk viděl. Podle něj by měli daný subjekt okamžitě poznat úplně všichni. Vzpomeňte, všichni přeci víme, co znamená velké žluté M, malá puma, nebo pět spojených barevných kruhů. Hned víme, co to je a co od organizace s tímto logem můžeme očekávat.
Cílem projektu nového loga České Lípy je pomoci městu v propagaci v rámci České Lípy i mimo ni a sjednotit veškerou vnitřní komunikaci města. Především by však mělo nové logo pomoci místním obyvatelům najít vztah k městu, ve kterém žijí, pracují, baví se a vychovávají své děti. Mělo by to být něco, co by mohli místní lidé přijmout za své. Tedy logo, na které když by se někdo zeptal, mohli by prostě odpovědět: „To je moje město“.
Kde všude se bude logo používat?
Logo by se po jeho vytvoření mělo začlenit do běžné komunikace města. To znamená, že by mělo být na všech hlavičkových papírech, na všech vizitkách, obálkách, blahopřáních, osvědčeních a dalších tiskopisech, které město a městský úřad běžně používají. Logo by se ale mělo objevit také na všech propagačních materiálech – tedy na plakátech na městské akce, pohledech, tužkách, taškách, klíčenkách, hrníčcích, zvonečkách a dalších předmětech, které si mohou lidé koupit v Městském informačním centru nebo které město rozdává jako dárky. Podle loga by se také nově změnily internetové stránky města, Městské noviny webové i papírové. Pokaždé, když by někdo chtěl někde město prezentovat, použil by místo znaku právě nově vytvořené logo.
Pro koho logo je?
Logo je především určené městu jako takovému. Tedy nejen samosprávě, která je bude používat pro svoje účely, a státní správě, která ho bude využívat na svých tiskovinách. Logo však budou moci využívat i ostatní subjekty . Po souhlasu vedení města jim bude k dispozici, aby dali najevo, odkud jsou a koho reprezentují.
Kdo návrhy loga vytvořil?
Varianty loga České Lípy, o kterých budou na základě usnesení českolipských zastupitelů lidé hlasovat, vytvořili dva autoři – Tomáš Červenka a Radka Rábová. Jejich kolega Michal Babka je pak autorem textových popisů jednotlivých variant log. Prvotní podnět k tomu, aby se vůbec v České Lípě začalo mluvit o novém logu, vzešel od členů Komise pro komunikaci s veřejností, která je poradním orgánem Rady města Česká Lípa. Komise má také celý projekt na starosti, Tomáš Červenka funguje jako odborný konzultant. Za vytvoření tří variant loga město jemu a jeho kolegům zaplatilo celkem 55 tisíc korun. V momentě, kdy měla Komise pro komunikaci s veřejností tři návrhy loga v ruce, je předložila zastupitelům k posouzení.
Jak hlasovat?
Dát svůj hlas vašemu favoritovi můžete až do 28. února 2014. Hlasovat můžete zde nebo prostřednictvím hlasovacích lístků. Pokud budete hlasovat prostřednictvím webových stránek, můžete poslat jen jeden hlas z jedné IP adresy. Dva anketní lístky najdete v únorových Městských novinách, další anketní lístky budou k dispozici v Městském informačním centru na nám. T. G. Masaryka. Tam se také budou všechny anketní lístky odevzdávat (otevírací doba Po-PÁ 8:30 -16:00).
Po skončení veřejné ankety se spočítají všechny hlasy, výsledky hlasování budou mít zastupitelé města k dispozici na svém březnovém zasedání. Na něm by také měli rozhodnout, která z navržených variant se stane novým logem města Česká Lípa. Na zpracování grafického manuálu má město ve svém rozpočtu na rok 2014 připravených 100 tisíc korun.
Komentář ke třem variantám loga:
1. Varianta A (play): Byla vytvořena v duchu hesla: „Lípa žije!“ Tento návrh je velmi moderní, jednoduchý a dynamický. Nabízí prostor k výrazné symbolice a práci s názvem v dalších spojeních a vytvoření jednoduchých sloganů prezentující naše město. Tento návrh přitáhne především mladé lidi žijící aktivním životem. Prezentuje Českou Lípu jako město se širokou nabídkou volnočasových aktivit, kde se stále něco děje, město, které pulsuje životem a má co nabídnout.
2. Varianta B (zjednodušený erb): „Lípa je historie i budoucnost!“ Tento návrh je konzervativní, nejvíce statutární, je zde zastoupena důstojnost a symbolika města. Logo je jednoduché a srozumitelné všem, nabízí prostor pro objevování nových významů a souvislostí. Prezentuje Českou Lípu jako město s bohatou a významnou historií, které se však nezastavilo a snaží se stále rozvíjet.
3. Varianta C (srdce s listem): „S Lípou v srdci!“ Tento návrh je založený na touze lidí patřit k nějaké komunitě. Pracuje s postojem, že každý si své město nese v srdci a je rád, když jednoduchým znakem může dát najevo, že patří zrovna do České Lípy, nebo že Lípa je, či byla jeho domovem. Jde o velmi jednoduchý, a naprosto jasný logotyp přijatelný pro všechny generace, které ve městě žijí. Zastupuje nejen město jako takové, ale i okolní přírodu a především lidi, kteří v Lípě žijí, tvoří, sportují, baví se, pečují o ni, vzdělávají a mají Českou Lípu rádi. Je to funkční a nadčasový návrh.
Hlasovat můžete zde.
Níže ve fotogalerii si můžete prohlédnout jednotlivá loga zvlášť (v pořadí varianta A, B, C) a také jejich případné použití na propagačních materiálech města.