Lípa Musica tento týden představí dvě premiéry i legendární OPSO

Verze pro tisk |

19. ročník MHF Lípa Musica nabídl v posledních dnech vystoupení Beaty Hlavenkové s jejím cenou Anděl ověnčeným projektem Sně v České Lípě a svatováclavskou premiéru v České Kamenici ve společnosti vokálního souboru Cappella Mariana. Pro tento týden si festival připravil hned dvě premiéry. Tou první bude vystoupení zbrusu nového septeta, které pro festival sestavil jeho umělecký garant Josef Špaček společně s hornistou Radkem Baborákem a dalšími výjimečnými kolegy. Jejich premiérové vystoupení se uskuteční v sobotu 3. října na Zámku v Děčíně. Nedělní koncert zasazený do kostela sv. Petra a Pavla v Prysku nabídne další premiéru, kterou bude pro festival připravené nastudování Haydnova kvartetu Sedm posledních slov Vykupitele na kříži ve verzi s pěveckým partem. Provedení se ujme Zemlinského kvarteto a mezzosopranistka Markéta Cukrová. Klasickému hudebnímu víkendu bude předcházet kamenickošenovské vystoupení populárního Originálního synkopického orchestru s americkými šlágry z 20. let minulého století, které se uskuteční v pátek 2. října. Na víkendové koncerty jsou v předprodeji k dispozici poslední místa, která si můžete zarezervovat zde.

Festival Lípa Musica tradičně čas od času vybočuje z klasické linie své dramaturgie, a tak je tomu i v letošním roce, kdy po víkendovém koncertu Beaty Hlavenkové nabídne posluchačům návrat do období 20. let minulého století – éry věhlasných synkopických orchestrů. V pátek 2. října vystoupí v kině Hvězda v Kamenickém Šenově Originální pražský synkopický orchestr. Tento přední český profesionální orchestr se zabývá autentickou interpretací raného amerického jazzu, blues a taneční hudby 20. let minulého století. Díky použití dobových nástrojů, originálních technik hraní a sofistikovaných aranžmá je tento orchestr, úspěšně pokračuje v tradici založené slavným hudebníkem Pavlem Klikarem a je považován za jeden ze stylově nejvěrnějších. Na tento koncert je možné poslední místa získat v předprodeji v Informačním centru Panská skála.

První říjnový víkend se festival vrátí ke své klasickohudební lince a nabídne dva projekty v Děčíně a Prysku. V sobotu 3. října se na festivalové podium na Zámek Děčín vrátí letošní umělecký garant festivalu Josef Špaček a naváže na svůj výjimečný́ loňský festivalový projekt, kdy k premiérové festivalové sextetní spolupráci přizval mimořádné umělecké osobnosti mladší generace převážně z Německa. Letos Špaček oslovil šest instrumentalistů z České republiky a na jednom pódiu se tak setká s minulým garantem a světově proslulým hornistou Radkem Baborákem, violistou spolupracujícím s nejúspěšnějším českým kvartem Pavla Haase, Pavlem Niklem či svými filharmonickými kolegy v čele s koncertním mistrem violoncellové sekce Václavem Petrem, kontrabasistou Adamem Honzírkem a dechaři Ondřejem Roskovcem a Tomášem Kopáčkem. Nově vzniklé komorní těleso s ambicí dalšího koncertního působení, jehož rodištěm však navždy zůstane Lípa Musica, přispěje k beethovenovským oslavám zařazením jeho Septetu. Vedle toho zazní Straussův opus Enšpíglova šibalství v Hasenöhrlově komorní úpravě.

„Výběr byl poměrně snadný, protože jsem oslovil většinu mých kolegů z České filharmonie, kteří hrají na předních pozicích, a to zejména proto, že jsem měl v plánu využít hodně dechových nástrojů. Chtěl jsem rovněž angažovat a zahrát si opět po boku Radka Baboráka, s kterým jsme již párkrát spolupracovali, a právě Beethovenův Septet a stejně tak i Straussova Enšpíglova šibalství v úpravě, kterou budeme hrát pro kvintet, má velmi významný hornový part. A proto jsem volil nejpovolanějšího mezi hornisty, a navíc jsem chtěl, aby Radek, který byl přede mnou garantem festivalu, zůstal v kontaktu s festivalem a opět zde vystoupil. Dále s námi bude hrát Pavel Nikl, se kterým jsem se potkal teprve nedávno, nicméně je to fenomenální violista, se kterým nesmírně rád hraji, takže mimo filharmonii jsem pozval ještě jej a zbytek už jsou samozřejmě moji kolegové z České filharmonie. Věřím, že tato spolupráce bude pokračovat i mimo festival,“ říká k Lípa Musica Septetu Josef Špaček.

Na děčínskou premiéru Špačkova festivalového septetu jsou stále ještě v prodeji poslední vstupenky.

V neděli 4. října se čtvrtý festivalový týden uzavře v kostele sv. Petra a Pavla v Prysku. Sem Lípa Musica zasazuje jeden z výjimečných komorních klenotů, který představuje uvedení Haydnova kvartetu Sedm posledních slov Vykupitele na kříži v málo uváděné verzi se zpěvem. Nastudování na objednávku festivalu, které bylo vybráno i do projektu Spojeni hudbou podporujícího českou hudební scénu napříč třemi tuzemskými festivalovými projekty, se ujme vynikající mezzosopranistka Markéta Cukrová a renomovaný Zemlinsky Quartet.

„Lípa Musica je nepochybně jedním z prvních jmen, která mi vytanou na mysli, když se řekne velký český festival. Již po mnoho let vnímáme tento milý a velmi příjemný festival jako jeden z těch, který u nás v Čechách patří ke špičce, a vždy jsme velmi poctěni, když jsme pozváni, abychom na něm účinkovali. Musím jednak vyzdvihnout organizátorskou kvalitu, kterou tento festival disponuje, ale především samotné koncerty, které jsou povětšinou plné; navíc publikum společně s pořadateli dokáže vždy vytvořit velmi pozitivní, až bych řekl rodinnou atmosféru, která je často ještě umocněna speciálními lokalitami, které jsou pro koncerty vybírány,“ říká na adresu festivalu Petr Holman ze Zemlinského kvarteta a k výběru repertoáru dodává: „Ano, bude to pro nás premiéra. Po technické stránce sice není tato úprava o tolik odlišná, spodní hlasy jsou dokonce v leckterých pasážích totožné, ale úplně jiný rozměr skladby, myslím, spočívá právě v přítomnosti zpěvu. Tato Haydnova skladba je svým způsobem programní – každá věta pojednává o jednom významném Kristově výroku, přesně tak, jak si dílo objednalo španělské město Cádiz pro svůj zvláštní náboženský obřad. Autorovi se podle mého názoru dílo velmi vydařilo – je to silná skladba, která i při provedení „jenom“ v kvartetu velmi působí nejen na posluchače, ale i na interprety, a když se k tomu přidá ještě působivá koncertní prostora, jako třeba když jsme ji hráli v klášteře ve francouzském Boulaur, kde stále aktivně působí řád jeptišek a kde na každém kroku cítíte onu speciální a intenzivní sakrální atmosféru, je provedení tohoto Haydnova díla takřka mystické. A teď si představme, že se k tomu přidá ještě nádherný ženský soprán... Musím říci, že se na tento koncert osobně velmi těším.“

Nejenže v Haydnově odkazu jde o jednu z nejzajímavějších kompozic, i skladatel ji sám směle řadil ke svým nejlepším, ale v obecném kontextu duchovně zaměřené umělecké tvorby vůbec jde o zcela výjimečné dílo, jež jako málokteré vypovídá s takovou přesvědčivostí o ukřižování Ježíše Krista a jeho posledních pozemských okamžicích. Je to dílo duchovní, které vrcholnou uměleckou formou odpovídá na otázky po smyslu žití a ukazuje jedinou možnou cestu naplnění života, cestu lásky.

„Verzi kvartetu se sólovým hlasem jsem neznala. Ale Haydnova vokální díla znám dobře, takže jsem předpokládala, že se to nebude moc lišit. Opak byl pravdou. Mezzosopránový part má rozsah přes 2 oktávy... pohodlně by ho mohly zpívat dvě zpěvačky. Takže mám noty na klavíru a už měsíce ty šílené výšky a hloubky cvičím. Do října by to mohlo být hotovo :-). Jinak kombinace smyčcového kvarteta a zpěvního hlasu je barevně nádherná, sama bych si takový program ráda poslechla,“ dodává k tomuto titulu Markéta Cukrová.

Na nedělní koncert jsou k dispozici vstupenky ve festivalovém předprodeji i v Informačním centru Panská skála.

alt
alt
alt
Nahoru